Airfoil 1
با سلام:
امروز براتون یکی از مهم ترین بخش های مربوط به وسایل پرنده ها گذاشته ام.
امیدوارم آموزنده و کاربردی باشد.
ایرفویل (Airfoil)
به مقطع هر جسمی که در جریان هوا قرار می گیرد، ایرفویل گویند. ایرفویلهایی که در شکل مشاهده می کنید، مقاطعی هستند که در بال هواپیما و یا در پره های ملخ موتور استفاده می گردند و ایجاد نیروی برآ می کنند. در اینجا قصد داریم اطلاعات فنی و حرفه ای درباره ایرفویل هواپیما را بررسی کنیم.
قسمت جلویی ایرفویل لبه حمله (Leading Edge) نامیده میشود و اولین محل تماس با هوا میباشد و از نظر طراحی ظرافت و حساسیت بالایی دارد. قسمت انتهایی، لبهی فرار (Trailing Edge) نامیده میشود و مانند یک لبهی تیز است و در انتهای این محل هوای قسمت بالایی و قسمت پایینی به یکدیگر میرسند. روی آن «سطح زبرین» یا «انحنای رویی» (Upper Camber)نامیده میشود و زیر آن «سطح زیرین» یا «انحنای زیرین» (Lower Camber) نامیده میشود.
خط وتر (Cord line)
خط مستقیمی که لبه ی حمله را به لبه ی فرار وصل میکند. طول خط وتر را با حرف c
نشان میدهند.
خط انحنای میانه ( mean camber line)
خطی است که هر نقطه از آن به یک اندازه از مرزهای سطوح زیرین و رویی فاصله دارد و
این فاصلهها عمود بر خط مرکزی اندازهگیری میشود. به بیان سادهتر خط میانی خطی
است که شکل ایرفویل را به دو قسمت مساوی در جهت طول ایرفویل تقسیم میکند.
مقطع بال هواپیماها استاندارد گذاری های مختلفی دارد. یکی از معروفترین استانداردها مربوط به ایرفویلهایی موسوم به ناکا (National Advisory Committee for Aeronautics – NACA) می باشد. ایرفویلهای ناکا سری های مختلفی دارند که در زیر هر کدام را به اختصار شرح می دهیم:
سری ۴ رقمی: رقم اول نشاندهنده بیشترین خمیدگی بر حسب صدم وتر – دومین رقم، فاصله نقطه بیشترین خمیدگی از لبه حمله بر حسب دهم وتر – دو رقم آخر، بیشترین ضخامت برحسب صدم وتر
برای مثال در مقطع بال NACA 3513 اگر طول وتر را با C نمایش دهیم:
یا در مثالی دیگر ایرفویل NACA 2412 دارای بیشترین انحنا در ۰٫۰۲ طول وتر که در فاصله ۰٫۴ طول وتر از لبه حمله قرار گرفته است و بیشترین ضخامت ۰٫۱۲ طول وتر می باشد:
خانوادههای مختلفی از ایرفویلها توسط سازمانهای طراحی و مراکز تحقیقاتی مختلف ارائه شده است که این ایروفویلها حاصل فعالیتهای تجربی و یا محاسبات عددی میباشند.از مشهورترین آنها میتوان به خانوادههای زیر اشاره نمود:
NACA series 4, 5, 6 – Eppler – Clarck – AH (Althaus) – Boeing
برای درک بیشتر و آشنایی با سری های بعدی ناکا، به آدرسهای زیر بروید
http://www.ppart.de/aerodynamics/profiles/NACA4.html
http://people.clarkson.edu/~pmarzocc/AE429/The%20NACA%20airfoil%
:)
البته این خیلی کاملتره