در خلال معرفی نرم افزارهایی که در عرصه کدنویسی قوی هستند، در مورد نرم افزار متلب صحبت های کردیم… این بحثها رو می تونید در این 5 قسمت مطالعه فرمایید.
پس از آشنایی با پارامتر های بال، نوبت به این میرسه که با الگوی جریان روی بال هواپیما آشنا بشیم… خب مهمترین موضوعی که جریان روی ایرفویل رو با جریان روی بال متمایز می کنه ابعاد جریانه… به عبارتی جریان در بال سه بعدی می شه…
جریانی که در بعد سوم (در طول دهانه-span بال ) ایجاد میشه ناشی از ایجاد گردابه هاییه که در نوک بال ایجاد میشوند…. دلیل به وجود آمدن گردابه ها هم، اختلاف فشار سطح زیرین و رویین بال هست که در نوک بال، باعث بالا آمدن جریان زیری به روی بال و گردش جریان میشه:
قبل از بررسی این تغییرات و نمودارهای مربوطه با مهمترین پارامترهای بال باید آشنا بشیم…اگه بخوام «بال هواپیما» رو خیلی ساده بیان کنم باید بگم بال امتداد یافته یک «ایرفویل» هستش…در ایرفویل ما جریان دوبعدی رو بررسی می کردیم ولی در بال، جریان سه بعدی میشه و مسائل دیگه ای هم در میان میاد که باعث میشه نمودارها و مقادیر تغییر کنن…
هدف اصلی فن، جابجایی جرم مشخصی از گاز با یک سرعت مطلوب است. در واقع فن این کار را با افزایش خیلی کم در فشار هوای عبوری از خودش انجام میدهد… فنها کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره ما دارند اما در اینجا قصد توضیح این موارد را نداریم… یک راست میرویم سر اصل مطلب یعنی فن هایی که در موتورهای توربوفن به کار میروند.
پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب ایرفویل:
با توجه به مطالبی که در ۵ قسمت قبلی آمد، امیدواریم بینش اولیه و جامع درباره ایرفویل پیدا کرده باشید. حال به عنوان یک مهندس آیرودینامیک می خواهیم یک ایرفویل مناسب را از میان انبوهی از ایرفویلهای طراحی شده انتخاب کنیم…. به نظر شما چه پارامترهایی در انتخاب ما موثر است؟ در ادامه این مباحث تا آنجا که مقدوره پارامترهای اصلی را معرفی خواهیم کرد…
در حالت کلی فن به مجموعه ای از پره های دوار گفته می شود که تعداد ان معمولا از پره های ملخ بیشتر است. فن را می توانید همه جا ببینید. همین پنکه های معمولی یا سقفی که در خانه همه هست نوعی فن محسوب میشوند. معمولا تعداد پره های فن حداقل از ۳ تا شروع میشود و بسته به کاربرد بیشتر هم میتواند باشد… در برخی نمونه ها، فن درون یک داکت قرار دارد که در این صورت کارایی فن بالا میرود و معروف به داکت فن هستند.
در فیلم زیر عملکرد پهپاد چشم آسمان را مشاهده خواهید کرد. این پهپاد به منظور گشت و شناسایی طراحی شده است. به نظر ساختار ساده ای دارد و بال و بدنه آن قابل جداسازی و حمل و نقل آن کم دردسر است:
در این قسمت با انواع دیگری از ایرفویلها آشنا می شویم:
ایرفویل انحنادار: این ایرفویل ها دارای انحنا هستند. یعنی به غیر خط وتر، خط دیگری به نام خط انحنا (camber line) وجود داره که فاصله سطح بالایی و سطح پایینی ایرفویل از این خط یکی هست. در ایرفویل متقارن این خط منطبق بر خط وتر می شد: